زمانی سیستم

سورس- نرم افزار - اموزش

زمانی سیستم

سورس- نرم افزار - اموزش

درآمد برنامه نویسان در ایران

شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۱۶ ب.ظ

واقعا درآمد برنامه نویس در ایران چه قدر هستش ؟

دوستان عزیز چند مدل داریم برای درآمد زایی از برنامه نویسی که باید دونه به دونه این موارد رو مورد بررسی قرار بدیم تا به درآمد برنامه نویس در ایران برسیم. این مدل ها درآمدی را در بخش پایین لیست کردم که ببینید و هر کدوم رو توضیح میدم.

  • مدل کارمندی 
  • مدل آزاد کاری (فریلنسری)
  • مدل ایده سازی 

مدل کارمندی :

درآمد برنامه نویس در ایران در این مدل به این صورت هستش که برنامه نویس در شرکت ها یا موسساتی که برنامه نویس نیاز دارند استخدام می شود که علاوه بر درآمد، بیمه هم میشود. حالا درآمد در این بخش چطوره؟ باید بگم بستگی به چند مورد داره:

  • زبان برنامه نویسی
  • شهر محل کار 
  • میزان تخصص 
  • میزان تجربه 
  • سابقه کار 
  • پست سازمانی 

     

    زبان برنامه نویسی :

    باید یک زبان برنامه نویسی بلد باشید که بازار کار داره مثل سی شارپ، ASP.Net، پی اچ چی، برنامه نویسی اندروید (مثل: زامارین تحت سی شارپ، جاوا، پایتون و …)، برنامه نویسی IOS (مثل: سویفت). البته بگم بعضی برنامه نویسی ها در جهان بازار کار فوق العاده ای دارند و اگر بلد باشید میتونید در بهترین شرکت های جهان استخدام بشید اما در ایران متاسفانه بازار خاصی ندارند به همین دلیل احتمال استخدام شدن به شدت پایین است.

    شهر محل کار :

    یکی دیگر از عواملی که در میزان درآمد تاثیر داره شهر محل سکونت است مثلا کسی که شیراز یا کرمان در یک شرکت کار میکنه بیاد تهران درآمدش مطمئنا خیلی بیشتر است پس شهر محل سکونت به شدت تاثیر دارد. مثل یکی رو میشناسم که در شهر کرمان برنامه نویسی میکند ماهی ۴ میلیون حقوق میگیرد به همراه بیمه، اگر بیاد تهران این حقوق میرسه به ۶ تا ۸ میلیون که افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی دارد. پس شهر محل کار به شدت تاثیر دارد. یه مثال دیگه بزنم یکی دیگه از دوستان الان سنندج کار میکرد ماهی ۱٫۵ میگرفت از برنامه نویسی asp.net ولی الان امده تهران این درامد به ۳٫۵ میلیون رسیده است. 

    میزان تخصص :

    میزان تخصص برنامه نویسی واقعا تاثیر مستقیم بر درآمد برنامه نویس دارد. مثلا در یکی از شرکت های دوستان که معمولا قدیما همیشه میرفتم به دوستام سر بزنم چند برنامه نویس سی شارپ بودند که یکیشون ۱٫۵ میلیون میگرفت یکیشون ۳٫۷ میلیون میگرفت با اینکه هر دو برنامه نویس سی شارپ بودند اما یکیشون واقعا متخصص تر بود و کار بلد تر بود. 

    میزان تجربه :

    شاید در دید اول خیلیا فکر کنند این عامل اصلا در درآمد برنامه نویس تاثیر ندارد اما اگر در شرکت های مختلف بوده باشید حتما متوجه این جریان شدید که میزان تجربه واقعا در درآمد برنامه نویس تاثیر دارد چون کسی که تجربه بیشتر داشته باشد به راحتی میتواند پروژه ها رو مدیریت کند، سریعتر پروژه ها رو جلو ببرد و خیلی چیزای دیگر، پس تجربه در درآمد برنامه نویس تاثیر دارد.

    سابقه کار :

    یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در درآمد برنامه نویس ها، سابقه کار آن برنامه نویس هستش، مثلا کسی که سابقه کار در شرکت ها مختلف و معتبر رو دارد صد در صد درآمدش بیشتر هستش و باید گفت بین ۱ تا ۲ میلیون بیشتر حقوق میگیرد.

    پست سازمانی :

    اینو دیگه همه میدونند ( تیکه کلا سام درخشانی در فیلم خوب، بد و جلف 🙂 ) که پست سازمانی واقعا در درآمد برنامه نویس تاثیر دارد مثال عینی بزنم که راحتر متوجه بشید. تو شرکت یکی دیگر از دوستان دو دوستم برنامه نویس هستند یکیشون مدیر پروژه ماهی ۵ تومن میگیره یکیشون برنامه نویس ارشد هستش ۳٫۵ حقوقش است. با این که کامل میدونم که از لحاظ برنامه نویسی و سواد در یک حد هستند ولی چون یکیشون مدیر پروژه هستش حقوقش بیشتره.

    نتیجه گیری مدل کارمندی:

    در این بخش کامل توضیح دادیم که چه عواملی تاثیر مستقیم در درآمد برنامه نویس دارد بر اساس تجربه خودمم معمولا در این مدل بین ۱ تا ۸ میلیون حقوق داده می شود.

    مدل آزاد کاری (فریلنسری) :

    یکی دیگر از مدل های کسب درآمد از برنامه نویسی، مدل آزاد کاری یا فریلنسری است که برنامه نویس به صورت آزاد و شخصی پروژه دریافت میکند و وابسته به سازمان یا موسسه خاصی نیست و شخصا پروژه دریافت میکند و خودش مینویسد و تحویل میده و به درآمد میرسد در این مدل کامل بستگی به خود شخص دارد که چقد  قد زرنگ و کاربلد باشد. در این مدل علاوه بر زبان برنامه نویسی، میزان تخصص و میزان تجربه (بالا توضیح دادیم) چند چیز دیگر تاثیر گذار هستند که مورد بررسی قرار میدهیم.

     

    میزان فعالیت :

    در این مدل برنامه نویس باید در شبکه های اجتماعی، انجمن ها و سایت های فعالیت داشته باشد و بتواند پروژه بگیرد هر چه قد بیشتر فعالیت داشته باشید احتمال دریافت پروژه به شدت بالا میرود. مثلا در سایت خودمون روزانه چندین سفارش پروژه دریافت می شود چون فعالیت مداوم و پیوسته داریم. ( باید بازاریابی خوب بلد باشی 🙂 )

    داشتن رزومه :

    وقتی شما رزومه قوی و درست و حسابی دارید خود کارفرماها دنبال شما میگردن و خودشون شما رو پیدا میکنند و همین امر باعث می شود قیمت شما بالا برود مثلا کسی که مثلا سایت دیجی کالا یا ورزش سه (مثال بود چون دیجی و ورزش سه بخش برنامه نویسی دارند) رو برنامه نویسی کرده است مطمئنا قیمت بسیار بالایی دارد. مثلا من یه دوست دارم چون این شخص چند سایت معتبر رو کد نویسی کرده است هزینه ای بین ۲ تا ۴ برابر بقیه میگیرد مثلا اگر بقیه که رزومه قوی و درستو حسابی ندارند واسه یه سایت ۳ ۴ تومن میگیرند این معمولا بین ۶ تا ۱۰ تومن هزینه دریافت میکند و خیلی راحتم پروژه میگیرد.

    ارتباطات :

    یکی دیگر از عواملی که در درآمد برنامه نویس تاثیر شدید دارد ارتباطات برنامه نویس با بقیه است شاید بپرسید چه ربطی دارد ( الان بهتون میگم تا کامل بدونید 🙂 ) مثلا سال پیش یکی از دوستانم که آزادکار هستش و شخصا پروژه دریافت میکند بر اساس ارتباطات خوبی که با یکی از ادارات داشت یک پروژه ۴۶ میلیونی گرفت که کلا زیر ۲ ماه وقت بر بود و تازه ماهی یک میلیون حق پشتیبانی میگیرد. پس ارتباطات تاثیر بسزایی در این بخش دارد. ( دست به کار شید 🙂 )

    نحوه صحیح ارائه دادن خود :

    آقای استیو جابز یه جمله جالب دارد که می گوید: ارزش هر چیزی در نحوه ارائه آن است. (این جمله فوق العادست) وقتی شما بلد باشید خودتون رو خوب ارائه دهید و جایگاه سازی کنید یا به قول معروف برند سازی کنید خیلی راحت میتونید پروژه دریافت کنید و هزینه بالا بگیرید. پس رو این مورد کار کنید چون خوب ارائه دادن خود تاثیر مستقیم در درآمد برنامه نویس دارد.

    نتیجه گیری مدل آزاد کاری (فریلنسری):

    در این مدل سخت هستش بخوایم بگیم درآمد برنامه نویس چه مقدار است چون کل این عوامل که گفتیم تاثیر دارند و باید بر اساس این عوامل قیمت تعیین کرد ولی چیز معقولی که من دیدم و میدونم صورت میپذیرد و تعداد زیادی از دوستانم در این مدل درآمد کسب میکنند مبلغی بین ۱٫۵ تا ۱۵ میلیون هستش البته دیدم کسی که بالای ۲۰ میلیون درآمد داشته ولی واقعا اون چند ساله کار میکنه و خیلی از عوامل بالا را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کرده است. 

    مدل ایده سازی :

    شاید بپرسد این دیگه چه مدلی هستش باید بگم این مدل یکی از پرسود ترین و پردرآمدترین مدل های کسب درآمد از برنامه نویس است. در این مدل یک یا چند برنامه نویس روی یک ایده خوب و با حال وقت میذارند و پیاده سازی میکنند و به دو روش ازش کسب درآمد میکنند یکی اینکه ایده رو بعد پیاده سازی میفروشند به یک سرمایه گذار یا شرکت و پولی به جیب میزنند یا خودشون روش کار میکنند و به درآمد میرسونند. البته این دیگه خیلی عوامل دست به دست هم میده که برنامه نویس به درآمد خوب و قابل قبولی برسد. مثلا باید ایده آنالیز بشه، بازار کار مورد بررسی قرار بگیرد و خیلی چیزای دیگه.

     

    نتیجه گیری مدل ایده سازی :

    واقعا نمیشه در این مدل مشخص کرد چه مقدار درآمد وجود دارد. کسایی داریم که بد ایده رو پیاده سازی کردن یا اصلا ایده خیلی بد و داغونی بود و به هیچی نرسیدند و کسایی داریم که ایده رو خوب و دقیق پیاده سازی کردن و الان بالای ۱۰۰ میلیارد سرمایه دارنداز طریق همین برنامه نویسی، در همین ایران خودمون میگم. پس باید خوب و درست آنالیز کنید.

    منبع وب سایت سورس ایران 
    www.sourceiran.com

    ممنون میشم نظر بدید نظر شما موجب خوشحالی من میشه heartheart

    به نظر شما درآمد برنامه نویس در ایران چه مقدار است؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی